• چهارشنبه ۲ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 978-1114-5
  • خبرنگار : 208
  • منبع خبر : ----

ایسنا گزارش می دهد؛

از رسیدگی به اتوبوس‌های فرسوده تا نرخ سرویس دهی دانشگاه‌ها

مسئولان در تکاپو برای جایگزینی اتوبوس‌های جدید با اتوبوس‌های فرسوده در بیرجند در راستای رضایت شهروندان هستند .

به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، می‌توان به جرأت عنوان کرد که حمل و نقل عمومی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در هر شهری است.

شهرها روز به روز در حال گسترش و توسعه هستند بنابراین حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات با کیفیت شهری به شهروندان حائز اهمیت است.

وضعیت بهتر اتوبوس ها در سال های اخیر

علی مسعودی، یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: برخی از اتوبوس‌ها فرسوده هستند و با یک فشار دادن پدال گاز آلودگی بسیاری متوجه شهروندان اطراف آن می‌کنند.

مسعودی تصریح کرد: در خط توحید و مدرس تردد بیشتری دارم که گاهی مواقع باید برای آمدن اتوبوس انتظار زیادی را بکشم و تاکنون در دو هفته اخیر سه تا چهار مرتبه در ایستگاه اتوبوس 30 تا 40 دقیقه منتظر اتوبوس شدم.

وی بیان کرد: اما نباید از نظر دور داشت که در سال های اخیر وضعیت ناوگان اتوبوسرانی بیرجند بسیار بهتر شده و اتوبوس های جدید جایگزین اتوبوس های فرسوده شده اند.

         

محمد محمدی، یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز در گفت‌‌وگو با ایسنا، دود غلیظ برخی از اتوبوس‌ها را آزاردهنده دانست و می‌گوید: صندلی برخی از اتوبوس‌ها شکسته است و یا سیستم سرمایشی و گرمایشی ندارند.

محمدی اظهار کرد: در برخی از مسیرهای سطح شهر مکانی برای کارت شارژ بلیط اتوبوس وجود ندارد و میان یک مکان تا مکان دیگر برای شارژ کردن کارت فاصله زیادی است.

وی بیان کرد: استفاده از کارت بلیط در سال های اخیر، اضافه شدن اتوبوس ها و نوشدن آن ها از موارد قابل توجه در سال های اخیر است که این امر از توجه مسئولان نشات می گیرد.

اضافه شدن 18 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی بیرجند

یدالله غلامپور، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند نیز به ایسنا گفت: در حال حاضر 100 دستگاه اتوبوس درون شهری در بیرجند و حومه فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه سن فرسودگی اتوبوس‌ها بین 10 تا 15 سال است، افزود: در حال حاضر 50 دستگاه اتوبوس عمری بالای 10 سال دارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند افزود: هفته آینده 18 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی بیرجند اضافه خواهند شد و جایگزین اتوبوس‌های فرسوده می‌شوند که برای هر کدام از این دستگاه‌های اتوبوس مبلغی بالغ بر 570 میلیون تومان هزینه شده است.

سرویس‌دهی اتوبوس‌ها به دانشگاه‌ها با نرخ حومه انجام می‌شود

غلامپور با اشاره به سرویس دهی اتوبوس‌ها به دانشگاه‌ها، تصریح کرد: دانشگاه‌های بیرجند، پیام نور، سپیده و ابن حسام در خارج از محدوده شهری واقع شدند و برای اینکه دانشگاه‌ها در حومه قرار دارند لذا بر اساس مصوبه، سرویس دهی به دانشگاه‌ها با نرخ حومه انجام می‌شود.

وی گفت: شهرداری هیچ گونه تعهدی ندارد که به افراد حومه نیز خدمات ارائه دهد لذا آنچه که کرایه از افراد در این خط گرفته می‌شود، نرخ حومه است.


وی بیان کرد: برای شورای شهر و شهرداری هیچ تفاوتی میان دانشجویان دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان از روستاهای اطراف بیرجند وجود ندارد و بسیاری از مسافران که از حومه به شهر می‌آیند عمدتا دانش‌آموزان و دانشجویان هستند لذا هیچ تفاوتی وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اظهار کرد: دانشگاه‌ می‌تواند این تفاوت را برای دانشجویان خود قائل شود و بخشی از هزینه این کرایه را پرداخت کند؛ هر چند تاکنون نیز کارت‌های اختصاصی برای دانشجویان پیش‌بینی شده که کرایه‌ها با 20 درصد تخفیف انجام می‌شود.

غلامپور با بیان اینکه در حال حاضر شش دستگاه اتوبوس با فاصله زمانی 5 تا 15 دقیقه در مسیر دانشگاه بیرجند فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: همچنین بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان نیز از سرویس‌های حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و برخی از دانش‌آموزان نیز از سرویس‌های اختصاصی و زیر نظر سازمان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند استفاده می‌کنند. 

         
رانندگان سرویس مدارس باید دارای پروانه اشتغال باشند

وی افزود: بر اساس کارگروه ماده 18 هرگونه وسیله نقلیه اعم از سواری و مینی بوس که به دانش‌آموزان سرویس دهی می‌کنند باید پروانه فعالیت اشتغال سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری را داشته باشند لذا تمام خودروهای سواری، مینی بوس و ون که می‌خواهند به دانش‌آموزان سرویس دهی کنند باید پروانه اشتغال داشته باشند و علاوه بر آن نیز باید دارای گواهینامه پایه دو، معاینه فنی، بیمه، چراغ گردان و سایر موارد ایمنی باشند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: سازمان مدیریت حمل و نقل بعد از صدور پروانه اشتغال، برچسب ویژه سرویس مدارس را تحویل رانندگان می‌دهند بنابراین مبنا و معیار تشخیص سرویس مدارس نیز همین برچسب‌هایی است که در شیشه‌های جلو و عقب خودرو نصب می‌شود.

غلامپور با اشاره به فاصله زمانی خطوط اتوبوس‌های درون شهری، تصریح کرد: برنامه زمان‌بندی در هر خطی وجود دارد و فاصله‌های زمانی مشخص است لذا برای اینکه نظارت‌ها بیشتر باشد در بیشتر ایستگاه‌های اتوبوس سطح شهر برنامه‌ زمان‌بندی اتوبوس‌های نصب شده است.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌ها در خیابان توحید با فاصله زمانی 17 دقیقه و با احتساب خیابان مدرس هر 8 دقیقه تردد می‌کنند، افزود: زمان انتظار مسافر در هر خطی متفاوت است و در هر مسیری که سرانه مسافر پایین باشد لذا تعداد سرویس‌ها کمتر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند تصریح کرد: برای هر اتوبوسی برنامه زمان‌بندی خاصی تعریف شده و اگر این اتوبوس‌ها در انتهای خط با تاخیر 5 یا 10 دقیقه‌ای حرکت می‌کنند به دلیل این است که زمان و وقت خود را تنظیم کنند.

غلامپور بیان کرد: گاهی مواقع یک دستگاه اتوبوس در میان مسیر با نقص فنی روبرو شود و تا وقتی که اتوبوس دیگری جایگزین آن شود زمان‌بر است که شاید فاصله زمانی انتظار مسافر افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: همشهریان می‌توانند هرگونه شکایت و پیشنهادی را در خصوص وسایل حمل و نقل عمومی به شماره‌های تماس 32226545 و 32311500 بازرسی و کنترل و نظارت خطوط ناوگان اطلاع دهند.

پرداخت کرایه نقدی به رانندگان اتوبوس ممنوع است

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: در ابتدای سال شورای شهر نرخ نقدی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری را مبلغ یک هزار تومان مصوب کرد که این مبلغ بعد از مدتی لغو شد و دریافت کرایه نقدی از سوی رانندگان ممنوع شده است اما اگر کسی کارت نداشته باشند می‌تواند کارت را از رانندگان اتوبوس دریافت کنند.

غلامپور با بیان اینکه 40 درصد کرایه اتوبوس‌ها را شهروندان نقدی پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: شهروندان خود را متعهد بدانند و کارت‌های بلیط اتوبوس را همواره شارژ کنند.

وی با بیان اینکه روزانه 45 تا 50 هزار نفر مسافر توسط ناوگان اتوبوسرانی در بیرجند جابجا می‌شود، افزود: هر ساله 10 درصد نرخ اتوبوس افزایش پیدا می‌کند اما این کرایه مسافران، یک سوم و یک چهارم هزینه سازمان اتوبوسرانی نیست و مابقی هزینه‌ها توسط شهرداری و دولت پرداخت می‌شود لذا ما این امکانات و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ناوگان حمل و نقل عمومی را تا جایی که می‌توانیم حفظ می‌کنیم و نباید با این هزینه‌ها انتظار افزایش امکانات اتوبوس‌ها را داشت.

گزارش از منصور کلاته نایبی


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: